-->

KISAH SENYUM PERTAMAKU MENDAPATKAN UANG

Mengingat masa lalu..aku tersenyum sendiri...
Waktu itu ada rombongan..datang dari jakarta..mereka bertamu kerumahku..mereka mengantar..seorang perempuan..yang ingin menjadi..seorang walikota..dan suami dari perempuan itu..ikut mengantarnya..perempuan itu bicara..dan menyampaikan keinginannya..dan minta pendapat dan doaku..setelah cukup lama..aku berbicara dengan perempuan itu..aku pun keluar..dari kamar..dan terlihat suami dari perempuan tadi..dia melihat kearahku..aku tersenyum..dan menegurnya..maaf boleh saya bicara..dengan bapak..dia pun menjawab..silahkan..lalu aku mulai bicara..saya mau menjawab..apa yang bapak katakan..yang saya dengar..yang di katakan dihati bapak..dari mulai..saya bicara dengan istri bapak..sampai sekarang..(saya mendengar..dihati bapak mengatakan bahwa..kenapa istri ku datang kesini..?anak semuda ini bisa apa..?kenapa bukan datang.. ke orang yang sudah tua..yang ilmu nya sudah tinggi..?(itu yang saya dengar..yang telah diucapkan dihati bapak..dan ada banyak lagi..tapi yang tadi saja..yang akan saya jawab..(aku bukan orang pintar..aku bukan kiyai..aku bukan paranormal..aku hanya..hamba Allah..jika bapak datang kesini..dengan niat..mencari orang pintar..maka silahkan pulang..tapi jika bapak..datang kesini..dengan niat..mencari persaudaraan..dan mencari solusi..atau jalan keluar..dari masalah bapak..atau minta tolong..maka aku akan..menolong semampuku..dan aku akan..memberi solusi semampuku..
Dia terlihat sangat gugup..dan kaget..lalu dia bicara..maaf..maaf..betul sekali apa yang tadi ustadz ucapkan..memang saya mengatakan..hal itu didalam hati..dan sekarang..saya merasa tenang..karena istri saya..telah tepat datang kesini..(lalu dia menyuruh sopirnya..membeli rokok dan makanan..)setelah cukup lama..kami ngobrol..mereka pun pamit..kami pun salaman..satu persatu..dan suami dari perempuan itu..sambil salaman..dia memasukan amplop..ke saku baju ku..setelah mereka pulang..aku melihat..amplop itu..aku kaget..sambil bertanya-tanya dalam hati..ko tebal sekali..berapa sih isinya..aku pun menemui istriku..sambil memberikan amplop itu..istriku bertanya..tebal sekali pak amplopnya..aku menjawab sambil pergi kekamar mandi.."paling uang receh ribuan..mungkin biar terlihat banyak..
Ketika aku sudah dikamar mandi..istriku memanggil-manggil.."bapak..bapak..(itu panggilan istriku setelah punya anak)cepat kesini..aku pun bergegas kekamar..sambil bertanya-tanya dalam hati..ada apa??setelah sampai dikamar..aku melihat istriku tersenyum-senyum..sambil berkata.."berapa coba pak..uang yang diamplop tadi..aku menjawab..paling lima puluh ribu..atau seratus ribu..istriku tertawa..sambil mengacungkan tangannya..aku kaget melihat uang lima puluh ribuan..yang begitu banyak digenggaman tangan istriku..ada berapa mah..?istriku menjawab..silahkan hitung sendiri..aku pun menghitungnya..ada 5 juta..??(uang sekarang)aku langsung sujud syukur..terimakasih ya Allah..terimakasih ya Allah..lalu aku duduk lemas..karena memang baru pertama kali..aku mendapat uang sebesar itu..sekali nerima..itulah kisah senyumku..dan alhamdulillah..keinginan perempuan itu tercapai..sudah dulu ah..

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel