-->

MIMPI DITEMUI KANJENG RATU KIDUL(RATU LAUT SELATAN).

Disuatu hari..aku mimpi..dalam mimpi aku merasa..berada di pinggir tebing laut selatan..aku menelusuri pinggir laut selatan..aku merasa sampai menjelang magrib..menelusuri pantai laut selatan..tiba-tiba aku ditegur..penjaga pantai..kata penjaga pantai..aku harus segera..meninggalkan pantai..karena pintu gerbang..akan segera ditutup..akupun segera..hendak meninggalkan pantai..tapi aku terhalang..oleh rombongan upacara adat..ada yang berkata..akan ada pemilihan bupati..aku pun penasaran..??dan terlihat..para ketua adat..memberikan suara..dan terpilih lah seorang bupati..setelah upacara pemilihan itu bubar,.tiba-tiba ada bisikan di telinga ku..ia berkata.."kamu di undang kanjeng ratu kidul(ratu laut selatan)ke cilacap..di sana selama 12 hari..nanti setelah itu..maka akan menjadi teman kanjeng ratu kidul..konon jika sudah menjadi teman kanjeng ratu kidul(ratu laut selatan)maka akan menjadi orang besar(orang yang terkenal) setelah suara itu hilang..aku melihat sosok di atas laut..memakai gaun seperti gaun pengantin..atau gaun seorang ratu..gaun itu berwarna putih..tapi kilat kilau nya berwarna agak ungu..begitu indah..begitu memukau..begitu menakjubkan..sosok itu berjalan di atas air..dan mendekat..ketika sudah sekitar 20 meter..aku keburu bangun dari tidur ku..setelah aku bangun..di hati ku penuh tanda tanya..apakah undangan itu benar..??ataukah cuma mimpi biasa saja..??dan di hati juga bertanya-tanya..menurut kabar penguasa laut selatan itu..jika berpakaian berwarna hijau..kenapa dia memakai gaun putih..aku pun mencoba bertanya ke khodam ku(teman ghaib ku)..dan menurut teman ghaib ku..penguasa laut selatan itu..adalah kanjeng ratu kidul..dan dia suka memakai gaun putih..dan kilau nya seperti pelangi..sedangkan nyi rorokidul..adalah patih nya atau jendral nya..dan dia suka memakai gaun warna hijau..
Aku masih terus berfikir mengenai undangannya..sambil bercanda aku berkata..seharus nya kalau benar kanjeng ratu kidul itu..mengundang ku..sekalian dong sama ongkos nya..dan bekal nya semua..walau mimpi ku sudah seminggu lebih..tapi aku belum melaksanakannya..terima kasih kanjeng ratu kidul..telah mengundang saya..tapi mohon maaf saya belum bisa kesana..belum ada bekalnya..???sudah dulu ya..semoga manfaat..

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel