-->

RAUNGAN RAJA RIMBA

Auuummn..auumm..sang raja rimba mengaum..menggetarkan penghuni hutan belantara..tapi sang raja rimba kini sudah tua..8 tahun ia telah berkuasa..dia raja yang hebat..dia pemburu yang hebat..dia sangat ditakuti..tapi kini sang raja rimba sudah tua..kematiannya hanya tinggal menghitung hari..sang raja rimba yang dulu tidak takut kepada siapapun..kini dia merasakan ketakutan yang mencekam..kini dia sadar..kekuasaan tidak bisa menahan kematian..langkahnya gotai tak bersemangat..tatapan mata nya tampak kosong dan hampa.. Auuumm..auuumm..kembali ia mengaum..tapi suaranya mulai lemah..tidak lagi menggetarkan penghuni rimba..ia berjalan menelusuri wilayah kekuasaanya..sesekali ia terjatuh..penghuni hutan sesekali tersenyum melihatnya.. Sang raja rimba mengeluarkan desahan nafas berat dan panjang..sambil berbicara..kemanakah teman-temanku..??kemanakah mereka semua..?akankah aku mati sendirian..?kembali sang raja terjatuh..dengan susah payah dia berusah bangun..ia kembali berkata..apakah aku seperti keledai yang lemah dan tak berguna..? Sang raja rimba perlahan menangis..disela-sela tangisannya dia berpesan..wahai sekalian yang merasa kuat..apa kalian mampu lari dari kematian..wahai sekalian yang merasa kuat..apa kalian mampu menahan datangnya waktu kalian menjadi tua..wahai kalian yang merasa kuat..apa kalian mampu lari dari kelemahan dimasa tua..wahai kalian yang merasa lemah aku mohon maaf atas penindasanku..wahai kalian yang merasa takut..ingatlah aku lebih takut lagi menghadapi kematianku..wahai kalian semua.. akan aku tinggalkan kerajaanku..akan aku tinggalkan kekuasaanku..janganlah kalian berebut kekuasaan seperti aku..janganlah kalian membunuh karena takut hilang kekuasaan seperti aku..apapun yang aku miliki sekarang akan aku tinggalkan..dulu aku merasa akan hidup abadi..dulu aku merasa akan selamanya muda...muda..muda..tidak pernah tua..tidak pernah mati... Sang raja rimba batuk..batuk lagi..lalu terkulai lemas..berahirlah hidup sang raja rimba..???!?

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel