-->

MEMBAYAR HUTANG HANYA DENGAN SALAMAN

Waktu itu..aku pulang..dari jakarta..dagang ku bangkrut..aku terbelit hutang..aku tidak bisa..berangkat lagi..karena masalah hutang..waktu itu..aku punya hutang 55 juta(uang sekarang)..
Aku merasa..putus asa..dan akal ku..tidak bisa berfikir..karena aku adalah..pedagang kecil..penghasilan ku..biasa nya 3 sampai 5 juta perbulan..jika dihitung..dari penghasilan..maka hutang ku..memerlukan 10 bulan..paling cepat..untuk bisa..melunasi hutang itu..
Hati ku lemah..gundah..ada rasa..tidak percaya lagi..kepada kehebatan atau kabul doa..
Sampai di satu malam..yang biasa nya aku zikir dan shalat malam..
Tapi aku hanya duduk diam..hati ku bergemuruh..bergejolak..
Aku mengingat..aku telah..mengamalkan doa nurbuat..selama 15 sampai 16 tahun..kenapa kehidupanku..tidak kunjung berubah..
Hati ku marah..lalu aku berkata"apakah mungkin..malam ini..adalah malam terahir..membaca doa nurbuat..lalu aku memohon kepada Allah..ya Allah perjalananku..telah panjang..bersama doa nurbuat..akan tetapi..kehidupan ku tidak berubah..malah sekarang aku terbelit hutang..aku kecewa ya Allah..malam ini aku..ingin berpisah..dengan doa nurbuat..tapi..izinkan aku..untuk membaca sepuas nya malam ini..
Aku mencoba..membaca doa nurbuat 100 kali..lalu aku akan berpisah..tidak akan membaca nya lagi..
Setelah selesai 100 kali..hati ku sedih..dan aku belum sanggup..untuk berpisah dengan doa nurbuat..
Aku coba..membaca 333 kali..tapi setelah selesai..hati ku semakin sedih..dan belum mampu..untuk berpisah dengan doa nurbuat..
Aku pun melanjutkan..membaca nya 1000x..tapi hatiku semakin sedih..bibir ku bergetar..membaca doa nurbuat..aku menangis..menangis sampai dada ku sesak..Aku tidak mampu..aku sudah cinta..aku sudah menyatu..dengan doa nurbuat..mana mungkin..doa yang aku baca..siang dan malam..doa yang aku..sudah bersama selama 15 tahun lebih..lalu sekarang berpisah..tidak..aku tidak bisa..dada ini begitu sakit..hati ini begitu sedih..
Sambil menangis aku berdoa..ya Allah ampuni aku..aku sudah cinta..dengan doa nurbuat..aku tidak bisa..dan tidak mampu..berpisah..seandainya aku mesti berpisah..matikanlah aku..dan biarkanlah..jika seumpama karena..kecintaanku ini..aku masuk neraka..maka aku rela..
Dan semenjak malam itu..aku tidak pernah..berfikir lagi..mengenai khasiatnya..sampai disuatu malam..saat aku sedang khusu(tenang)membaca doa nurbuat..
Tiba-tiba diantara nyata dan tidak..ada sosok yang tidak..begitu jelas..hadir didepan ku..sosok itu berkata"wahai ahmad doa nurbuat bukan doa untuk kaya..tapi doa untuk segala hajat..jika kamu ingin kaya..terimalah doa ini..(..maaf sebagian teks hilang)bacalah dan tirakatlah..yaitu puasa 3 hari 3 malam..maka kamu akan kaya..
Aku hanya diam..mungkin karena aku cuma diam..tiba-tiba hadir di depan sebelah kanan ku..satu sosok agak samar..dan diantara nyata dan tidak..datang dan berkata"hai ahmad jika kamu..ingin menguasai dunia..maka aku beri kamu hizib dunia..puasalah 21 hari matigeni diakhirnya..dan malamnya bacalah surat alam nashroh..(jumlahnya akan disampaikan hanya kepada yg mau melaksanakan saja)..
Akupun melaksanakannya..yg alam nasyroh itu(alquran surat 94)..
Dan setelah selesai..seorang temanku datang..dia mengatakan..aku harus berangkat..ada nyuruh aku dagang..dia beri aku tempat..dan juga modalnya..aku mulai dagang lagi..dagang ku bagus..omset ku cukup besar..karena hutangku itu ke orang pasar induk itu ke 3 orang..maka aku gilir belanjanya..sampailah seminggu menjelang lebaran..
Waktu itu aku mau setor..dan iseng berkata"mas ada THR tidak nih..dia tersenyum..dan berkata"kalau mas ahmad bayar ya ada THR..aku menjawab''ya sdh uang di saya buat Thr saja..?sambil aku tertawa..padahal hutang ke dia 8 juta..
Eh dia menjawab"oke mas ahmad.. silahkan..dia mengajak aku salaman..
Ketika aku lakukan sambil bercanda..yang dua lagi..sama mereka memberiku THR dengan cara yg sama..sampai 45 juta hutang ku terbayar dengan kata THR dan salaman..sudah ah..semoga manfaat..

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel