-->

MAU HIDUP ENAK

Didalam hidup..semua ingin..hidup enak..atau senang..atau bahagia..
Akan tetapi..jika mendengar cara..untuk meraih nya..maka semua orang..akan merasa berat..
Hidup itu..berjalan menemui karma(akibat)..yang telah kita lakukan..di masa yang telah dilalui..aku telah meneliti..betapa akibat yang dirasakan..oleh setiap orang..tiada lain hanya..menuai dari apa yang telah dilakukan..di masa yang telah dilalui..
Akan tetapi..kenyataan yang sangat jelas ini..banyak yang mengabaikan nya..bahkan banyak pula..yang menolak nya..dengan berbagai macam argument..akan tetapi..ketika ada dua orang..yang berdebat mengenai itu..mereka menemui jawaban buntu..
Yang satu..mengatakan..hidup ini misteri ilahi..maksud nya adalah..semua sudah atas kehendak tuhan..
Dan yang satu lagi..menganggap..hidup ini bagaimana kita nya..semua bisa berubah..karena manusia nya ingin berubah..
Aku sudah lalui masa itu..dan aku telah menemukan..suatu kenyataan yang sangat jelas..aku mendengar suharto menjadi presiden..dengan cara demo mahasiswa..dan berhasil menurunkan presiden sukarno..dan aku menyaksikan..suharto diturunkan dari jadi presiden nya..karena demo mahasiswa..bukankah itu sangat jelas..
Umar khadafi..dia menjadi presiden dengan cara kudeta..dan membunuh..dan aku menyaksikan..dia diturunkan..dengan cara kudeta dan dibunuh..dan masih ratusan sejarah lainnya..yang kejadiannya sama..yaitu..siapa yang mendapatkan..sesuatu..jabatan..atau hal lainnya..maka ketika cara nya mendapatkannya..dengan cara yang baik..maka ahirnya akan baik pula..tapi jika cara mendapatkannya..dengan cara buruk..maka yang akan ditemui diakhir nya adalah keburukan..
Karena menurut penelitianku..hal tentang hukum karma..atau aku sebut..hukum ke adilan Allah..itu sangat nyata..sangat nyata..maka aku berusaha..untuk hidup sebaik mungkin..aku pernah berkata.."jika aku ditanya..apakah kamu takut Allah..maka aku menjawab..TAKUT..(kenapa..?)aku takut kepada Allah..bukan karena apa-apa..aku belum pernah bertemu..aku belum pernah melihat..dan aku tidak tahu tentang zat sebenarnya..jadi bukan karena itu..aku takut kepada Allah..tapi karena..aku telah menyaksikan tentang keadilannya..seorang pembunuh mati nya dibunuh..seorang penipu ahirnya tertipu..dan seterus nya..adil..keadilannya sangat adil..jadi aku takut kepada Allah..karena aku takut akan keadilannya..jika aku menyakiti..pasti bakal ada yang menyakiti..tapi jika aku penolong..maka bakal ada yang menolong..
Kata-kata ku ini..sangat membosankan..akan tetapi..percayalah..jika kita mempunyai prinsip:AKU TIDAK AKAN MEMIKIRKAN APA YANG DILAKUKAN ORANG LAIN KEPADAKU..AKU HANYA AKAN MEMIKIRKAN APA YANG AKU LAKUKAN KEPADA ORANG LAIN..KARENA APA YANG AKU LAKUKAN TERHADAP ORANG LAIN..MAKA AKIBATNYA AKU SENDIRI YANG AKAN MENANGGUNGNYA..SEKECIL APAPUN YANG AKU LAKUKAN PASTI AKAN DATANG AKIBATNYA KEPADA DIRIKU SENDIRI..SESUNGGUHNYA KARMA BAIK ADALAH DATANG DARI DARMA BAIK PULA..sudah ah..semoga manfaat.

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel