-->

HIKMAH SEDEKAH DAN UJIAN

Sedekah dan ujian..sangat besar..balasannya..apabila kita ikhlas..
Sedekah..jika kita..mau bersedekah..dengan maksud..agar keinginan..cepat tercapai..maka akan cepat terkabul..dan tidak di ragukan lagi..balasan sedekah itu..untuk di dunia..maupun di akhirat..dengan gemar sedekah..itu satu ciri..akan menjadi..orang kaya..dengan gemar sedekah..maka hidup..akan banyak teman..dengan gemar sedekah..maka akan jadi orang sukses..dan akan banyak di hormati..sedekah di mulai..dari kita susah..karena bukan..nominal uang nya..yang di hitung..akan tetapi persentasi nya..jika jutawan..sedekah 100 ribu..maka itu kecil..tapi jika si miskin..yang hidup nya pas-pasan..bersedekah 10ribu..maka itu sangat besar..
Dengan sedekah..akan di balas oleh Allah..sepuluh kali lipat..atau 7 puluh kali lipat..bahkan 700kali lipat..
Sedekah..menolak belai(celaka)dan menambah panjang umur..
Dengan sedekah..akan selalu..di berikan kemudahan..
Dengan sedekah..qodlo buruk..berubah menjadi takdir baik..
Jadi..sedekah itu..bisa menjadi..pilihan alternatif..bagi yang ingin..hidup kaya dan terhormat..
UJIAN..ujian itu..adalah untuk..menaikan derajat..dan untuk menebus anugrah..
Ujian itu..jika kita..sabar dan tawakal menerimanya..maka hidup akan..berubah menjadi lebih baik..
Ujian itu..untuk membuat..kita menjadi..memahami hidup..
Semakin besar ujian..atau semakin berat ujian..maka semakin besar pula..anugrah yang akan kita terima..
Disuatu waktu..adik ku naik motor..dan tabrakan..dan juga menyenggol mobil..
Ibu ku menangis..melihat adik terluka,dan ibu berkata"lip bagaimana ini..??
Ibu terus saja menangis..dan aku pun menghampiri ibu,dan berkata"bu..tidak usah menangis..ibu punya uang simpanan kan..?
Ibu ku menjawab"iya betul..tapi uang itu..buat acara pesta pernikahan..adik kamu..
Aku berkata"bu..pakai saja dulu uang itu..nanti habis berapa..nanti semuanya saya ganti..
Dan ibu menuruti anjuranku..
Dan aku bersama adik kedua ku..berangkat menemui..mobil yang kesenggol motor adiku,yaitu si alif..ditengah perjalanan..aku bertemu ayah ku..
Ayah ku berkata"ahmad..yang punya mobil minta denda 300ribu..karena bengkel ketok megic nya minta 300ribu..bagaimana kalau kita tawar 200ribu saja..
Aku menjawab"jangan..jangan ditawar lagi..kalau kita tawar..paling beda 50ribu..biarkan saja..berapa dia mau kita cukupi..
Dan setelah beres..dengan mobil..
Aku berkata kepada ayah ku.."maa(panggilan ku kepada ayah)..sekarang tinggal menemui..yang punya motor,yang ketabrak..dan cukupi ke inginannya..berapapun yang dia minta..tolong jangan ditawar..biarkan nanti semua..aku yang bertanggung jawab..mengganti nya..dan aku yakin..ini ujian..yang harus..dihadapi sebaik mungkin..jangan ada pertengkaran..
Dan ayah ku..menemui orang yang motor nya ketabrak..dan orang itu..ingin diperbaiki seperti semula..dan ayah ku menyanggupi nya..
Setengah hari selesai..
Dan total semua,berikut motor si iwan adikku..menghabiskan dana 900ribu..dan itu semua dihitung..sebagai hutangku..nanti jika ibu..menikahkan adikku..maka aku harus menggantinya..
Dan keajaiban pun datang..kurang dari seminggu aku dapat uang 500ribu..dan aku bayarkan..dan beberapa hari kemudian..rejeki terus mengalir..selama kurang dari 1 bulan..aku mendapatkan rejeki 15 juta lebih..dan aku lunasi hutang itu..dan akupun..bisa tercapai..ingin mempunyai emper atau teras..sekelilingnya didak..karena 15 juta waktu itu..jika dihitung uang sekarang 30juta lebih..
Aku bersyukur..atas anugrah itu..alhamdulillah..itulah sedikit pengalamanku..semoga manfaat..

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel