-->

KEYAKINAN KE DOA

Suatu hari..temanku datang ke rumah ku.. Dia bertanya kepada ku..apa saja aktivitas ku.. Aku menjawab.."aku sedang tidak ada aktivitas lain..selain berdoa.. Dia bertanya lagi.."kenapa tidak dagang lagi..? Aku menjawab.."aku tidak dagang lagi..karena gaji ku tidak cukup..dan dagang sendiri..aku tidak punya modal.. Dia bertanya lagi.."kenapa tidak kerja..? Aku menjawab.."badan ku tidak kuat..bekerja keras..kalau aku paksakan..malah aku jatuh sakit.. Dia terdiam sejenak.. Lalu di berkata.."bukankah tidak ada rejeki turun dari langit..? Aku menjawab.."aku yakin dengan berdoa..pasti akan ada pertolongan.. Dia berkata lagi.."bukankah berdoa itu juga harus dibarengi dengan usaha.. Aku menjawab.."betul..paling baik adalah..berdoa dan bekerja atau usaha..tapi jika aku harus memilih..berdoa saja..atau kerja saja..maka aku akan memilih berdoa saja..karena ke adaan ku tidak mampu..untuk bekerja berat.. Dia kembali berkata.."paksakan..karena kalau tidak di paksa..itu tidak mungkin..dan jangan malas..karena kemalasan akan menyengsarakan.. Aku terdiam sejenak..lalu aku berkata.."aku mengambil langkah ini..untuk memohon petunjuk kepada Allah..dan aku yakin Allah akan memberikan jalan..menurut ku..apa yang kamu lakukan itu..sudah sangat jelas..dan gampang di hitung..dan mhn maaf..tidak akan cukup untuk mencapai cita-cita ku.. Dia menyela pembincaraan ku..dan berkata.."jangan begitu yakin..mustahil dengan doa..bisa merubah nasib seseorang..kita nerima saja..kita ini orang kecil..jangan pengen yang muluk-muluk..dan kamu lihat..aku sudah punya motor..walaupun kredit..aku sdh punya rumah..walaupun jelek..jadi menurut saya kamu harus kerja..! Aku menjadi agak tersinggung..dia tidak percaya akan ke ajaiban doa.. Dan akupun berkata dengan sedikit keras.."jika kamu punya keyakinan seperti itu..maka mari kita bertanding..siapa yang benar..kamu dengan tenagamu..atau kah aku dengan doa ku..tapi kita bertanding seumur hidup.. Akhirnya dia diam..dan pulang.. Setelah dia pulang.. Aku pergi shalat..dan mengadu kepada Allah.."wahai tuhan yang menciptakan ku..aku menyembah mu..aku bergantung kepada mu..dengan ikhlas..walau hancur badan ku..keadaan ku..hidup ku..namun aku tidak pernah ragu..dan tidak pernah kecewa..akan apa yang engkau berikan..TAPI orang-orang di sekitar ku..telah merendahkan terhadap hambamu yang telah berdoa kepada mu..mereka menganggap..bekerja lebih mulia dari bekerja..aku menerima keadaan hidup ku ini..tapi aku tidak terima..jika mereka menganggap doa lebih buruk dari kerja..ya Allah aku bekerja kepada mu..aku adalah abdi mu..jika engkau marah aku di hina..berikanlah ke ajaiban..agar aku mendapatkan kemudahan tentang rejeki..agar mereka sadar..bekerja kepada mu itu lebih baik..amin.. Itulah doa ku.. Dan alhamdulillah..ke ajaiban datang..di awali aku mendapatkan mustika getah kilayu..dan setelah itu..rejeki ku menjadi mudah..dan temanku itu..jauh tertinggal..dalam kepemilikan..dan akhirnya dia berkata.."kamu kuat..keyakinan mu itu benar..namun aku tidak mampu seperti mu..perjalanan tirakatmu tidak mampu aku ikuti.. Itulah cerita ku..semoga manfaat..

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel