-->

MAKLUM

Di dalam hati kita..harus selalu..memiliki sifat maklum.. Karena dengan memiliki sifat maklum..kita akan menjadi bijaksana..kita akan terhindar..dari kebiasaan..untuk menyalahkan orang lain.. Dengan maklum..sesuatu yang menyakitkan hati..akan menjadi lebih ringan dan faham.. Jika ada..yang menyangka kita..begini dan begitu..yang itu tentang hal keburukan..jika kita..menerimanya dengan hati maklum..maka akan timbul..kata yang baik..dalam hati kita..maka hati kita akan berkata.."dia berkata dan berbuat itu..karena dia tidak tahu..dia juga tidak mengerti..apa yang sebenarnya terjadi.. Untuk membiasakan diri..mempunyai sifat maklum..maka dahulukan kesabaran.. Tanamkan selalu di hati kita..suatu prasangka baik..umpama ada teman atau saudara atau pacar sekalipun..tidak menjawab sms..atau telefon kita..itu ada beberapa kemungkinan..yang seharusnya jangan dulu di sikapi dengan marah..bisa jadi dia tidur..bisa jadi fikiran sedang gundah,dan tidak memungkinkan menjawab sms atau telepon..atau mungkin dia sakit..atau bisa jadi ada hal pertanyaan..yang mungkin tidak bisa di balas..atau mungkin juga dia lagi marah kepada orang lain..atau bisa jadi dia sedang ada teman atau saudara..yang mengajak ngobrol..dan masih banyak lagi kemungkinan-kemungkinan lain..dan jika kita mau memakluminya..maka kita sudah memiliki sifat dasar maklum.. Dan aku sendiri..tidak pernah kirim sms 2x kepada siapapun..maksudnya..ketika sms ku tidak di balas atau telepon ku tidak di terima..aku tidak pernah mengulanginya..dan aku tidak membenci nya..aku maklumi..dia bukan siapa-siapa aku..aku maklumi..ada yang dia anggap lebih bermanfaat di banding menjawab sms ku..dan aku..sebagai seorang teman,sahabat,atau saudara..harus selalu memakluminya..bahwa ketika menjadi no 2 atau no 3 dari suatu hal..maka kita harus menunggu giliran..dan aku juga maklum..tangan dia cuma dua..mulut dia juga cuma satu..tidak mungkin..bisa memuaskan semuanya..?? Dengan berfikiran seperti itu..hatiku jadi tenang dan tidaklah marah..apalagi sekarang aku mengalaminya..?? Jika maklum seseorang sudah sempurna..maka dia akan menjadi..panutan semua orang..di cintai semua orang..dan kata-katanya akan di ikuti.. Dengan itu..kita harus terus belajar maklum..terus belajar maklum..

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel