-->

KESAKSIAN KESUKSESAN

Sukses..??
kata itu sangat di inginkan..oleh semua orang..
Mengenai hal ini..aku banyak meneliti..sebab dari..kesuksesan seseorang..
Kebanyakan kesuksesan itu..dari jalur tirakat,atau puasa untuk mencapai sesuatu..yang disertai usaha..dan dilakukan dengan tiada henti.atau tidak kenal lelah..
Dan ada sebagian lain..dari gemar bersidekah..
Kedua hal tersebut..yang paling banyak..menjadi sebab..tercapainya kesuksesan seseorang..
Dulu aku..melihat..di satu daerah..yang hampir semua..penduduknya..gemar bersidekah..yaitu di waktu bulan maulid..atau di sebut maulidan..mereka saling berlomba..ingin bersidekah paling baik..waktu itu aku masih kecil..dan merasa heran..?''kenapa mereka berbuat seperti itu'kenapa mereka seperti terlihat..memaksakan diri..??
Waktu itu aku merasa..tidak suka..atas sifat berlebihan mereka..?
Tapi setelah waktu terus berlalu..aku melihat dengan nyata..satu perubahan yang sangat nyata..dan juga cepat..keadaan ekonomi dan taraf kehidupan mereka..berkembang sangat cepat..meninggalkan kampung yang lain..yang lebih membuat aku takjub..hampir semua dari mereka..berpendidikan rendah..bahkan tidak tamat SD..tapi usaha mereka hampir semua maju..dan hampir semua sempat menjadi jutawan..
Dan aku memperhatikan..lebih detil lagi..yaitu persatu orang..dan aku menyaksikan..tahap demi tahap..seseorang yang melaksanakan sidekah maulidan atau memperingati kelahiran nabi muhamad saw..
dengan cara bersidekah..dan hampir semua nyata..mendapatkan perubahan kehidupannya sangat cepat..
Menyaksikan hal tersebut..aku mulai mengikutinya..dan alhamdulillah akupun merasakannya..dan insyaallah aku sudah sangat suka..dan berniat untuk terus melaksanakannya terus tiap tahun..
Dan untuk kesaksian..kesuksesan seseorang melalui jalan tirakat atau puasa..insyaallah akan aku tulis di lain waktu..
semoga manfaat..

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel